Τρίτη 11 Ιανουαρίου 2011

Εθισμός στο διαδίκτυο-τρόποι απεξάρτησης

Παράγοντες που οδηγούν σε εθισμό στο διαδίκτυο και συνέπειες του εθισμού αυτού

Ο εθισμός στο Διαδίκτυο είναι μια σχετικά νέα μορφή εξάρτησης, η οποία βρίσκεται υπό εξέταση από την επιστημονική κοινότητα προκειμένου να οριοθετηθεί, αφού, όπως αναφέρεται από ψυχολόγους και παιδοψυχολόγους, η εξάρτηση από το Ίντερνετ δεν είναι ακόμη μια κλινική οντότητα που συναντάμε σε εγχειρίδια ψυχιατρικά.
Σε ότι αφορά τους παράγοντες που οδηγούν στον εθισμό του εφήβου στο Διαδίκτυο,πρέπει να γνωρίζουμε ότι η εξάρτηση μπορεί να είναι το αποτέλεσμα άλλων ψυχικών διαταραχών, όπως κατάθλιψη, αγχώδεις διαταραχές, διαταραχές προσωπικότητας και κοινωνική φοβία, μεταξύ άλλων.
Όπως με κάθε μορφής διαταραχή, δεν λείπουν τα ακραία περιστατικά, όπου ο έφηβος δεν παραμελεί απλά το περιβάλλον του, αλλά τον ίδιο του τον εαυτό, διακυβεύοντας ακόμη και τη σωματική του υγεία. Έτσι, εκτός από περιπτώσεις παιδιών που είχαν χαθεί για ολόκληρα 24ωρα σε Ίντερνετ καφέ και που εκδήλωσαν βίαιες συμπεριφορές, η Μονάδα Εφηβικής Υγείας βρέθηκε μπροστά σε παιδιά που παραμελούσαν την προσωπική τους υγιεινή, τη διατροφή τους, παραμελούσαν τον εαυτό τους σε τέτοιο σημείο που δεν άλλαζαν καν ρούχα για μέρες.
Τρόποι απεξάρτησης από τον εθισμό των εφήβων στο διαδίκτυο
το σημαντικό δεν είναι ο έφηβος να διακόψει την χρήση του internet αλλά να θέσει κάποια όρια στην ενασχόληση του με το διαδίκτυο ώστε να μην επηρεάζει την ψυχική και σωματική του υγεία.
κατά τη διάρκεια της θεραπείας δε διακόπτεται η χρήση, αλλά ο έφηβος μαθαίνει να θέτει όρια στη χρήση και να αρχίσει και πάλι την ενασχόληση με άλλες δραστηριότητες. Η παρακολούθηση κάθε περίπτωσης γίνεται από τετραμελή ομάδα στην οποία συμμετέχουν παιδίατρος, παιδοψυχίατρος, παιδοψυχολόγος και οικογενειακός σύμβουλος.


Αν λοιπόν είστε γονείς και θέλετε να παρέχετε ηλεκτρονικό υπολογιστή στο παιδί σας θα πρέπει να προσέχετε τα παρακάτω:


  ● Να ασχολείστε και εσείς με τους υπολογιστές, αφού είναι ο μόνος τρόπος να επιβλέπετε τα παιδιά σας, να τα βοηθάτε να επιλέξουν με τι θα ασχοληθούν στο κομπιούτερ τους και να γνωρίζετε τι ακριβώς κάνουν.
  ● Να γνωρίσετε τι πραγματικά είναι το Ίντερνετ και να μάθετε να φιλτράρετε τις «πληροφορίες» του, ώστε να βοηθήσετε τα παιδιά σας να συνειδητοποιήσουν ότι όλα όσα βρίσκουν στις σελίδες του δεν είναι αληθινά, αγαθά και ασφαλή, και να μάθουν να ξεχωρίζουν τον πραγματικό από τον «εικονικό» κόσμο.
  ● Να μην τους απαγορεύετε εντελώς την πρόσβαση στο Διαδίκτυο από τον υπολογιστή του σπιτιού, επειδή, αν δεν μπορούν να το χρησιμοποιήσουν στο σπίτι, θα το κάνουν οπουδήποτε αλλού.
  ● Να μην αντιμετωπίζετε τον υπολογιστή ως ένα μέσο που θα σας βοηθήσει να κρατάτε τα παιδιά σας απασχολημένα για να μη σας ενοχλούν.
  ● Να τοποθετήσετε τον υπολογιστή σε ένα σημείο όπου θα μπορείτε, με διακριτικό τρόπο, να παρακολουθείτε τα παιδιά σας όταν τον χρησιμοποιούν, αλλά και να τους δίνετε την ευκαιρία να μοιράζονται μαζί σας ό,τι τα ενδιαφέρει, τα προβληματίζει.
  ● Να επιλέγετε με προσοχή και να γνωρίζετε τα προγράμματα, αλλά και τα παιχνίδια με τα οποία ασχολούνται. Αν είναι απαραίτητο, ζητήστε τη συμβουλή κάποιου ειδικού.
  ● Να τους δώσετε να καταλάβουν ότι η χρήση του υπολογιστή πρέπει να γίνεται με μέτρο και να μην παραμελούν τις υπόλοιπες δραστηριότητες, το παιχνίδι, τους φίλους, την ξεκούραση και τα μαθήματά τους. Σύμφωνα με την Αμερικανική Παιδιατρική Εταιρεία, ο χρόνος που αφιερώνουν καθημερινά τα παιδιά σε καθιστικές δραστηριότητες (τηλεόραση, ηλεκτρονικός ­υπολογιστής) δεν πρέπει να ξεπερνά τις δύο ώρες (μάλιστα, κάποιοι πιο «σκληροπυρηνικοί» συστήνουν να περιοριστεί σε μία ώρα).
  ● Να μη χρησιμοποιείτε τον υπολογιστή και το Διαδίκτυο ως επιβράβευση ή ως τιμωρία.
  ● Αν παρατηρήσετε περίεργες συμπεριφορές ή υπερβολική χρήση από την πλευρά των παιδιών σας, αναζητήστε βοήθεια. 

5 σχόλια:

  1. πολυ ωραίο και ενδιαφέρον το θέμα και επίσης εξαιρετικό απο αισθητική άποψη το blog.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Γεια σας παιδιά, μόλις κατάλαβα από πού πήραν στον Κέδρο την ιδέα του εξωφύλλου του βιβλίου μου.
    Καλή συνέχεια..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Είναι γεγονός ότι τα ψηφιακά μέσα (smartphones, tablets, laptops, υπολογιστές) ασκούν στις μέρες μας μεγάλη επίδραση στα παιδιά, επηρεάζοντας τη διαμόρφωση της προσωπικότητάς τους. Τα παιδιά πλέον είναι εκτεθειμένα σε ένα πολύ μεγάλο όγκο πληροφοριών. Η επίδραση αυτών των πληροφοριών είναι πιο σημαντική από την ηλικία των 2 ετών και άνω, αφού μέχρι τότε η αλληλεπίδραση με τους γονείς είναι αυτή μέσω της οποίας επιτυγχάνεται η εκμάθηση νέων λέξεων και συμπεριφορών.
    Η επιρροή των ψηφιακών μέσων στα παιδιά μπορεί να έχει θετικά και αρνητικά αποτελέσματα. Στα θετικά συγκαταλέγονται οι αυξημένες δυνατότητες επικοινωνίας με τους άλλους (μέλη της οικογένειας ή φίλους που βρίσκονται σε απόσταση), η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση σε κοινωνικά θέματα, καθώς και η συμμετοχή τους στα δρώμενα. Από την άλλη πλευρά, ελλοχεύουν κίνδυνοι που πηγάζουν κυρίως από την κατάχρηση των ψηφιακών μέσων: αυξημένη επιθετικότητα από τη χρήση βιντεοπαιχνιδιών που περιλαμβάνουν βία, έκθεση σε περιεχόμενο ακατάλληλο για ανηλίκους, απώλεια κριτικής σκέψης, φτωχή γλωσσική έκφραση, διαδικτυακός εκφοβισμός (cyber bullying) και, στην τελική, η απώλεια της παιδικής αθωότητας και της ελπίδας. Αυτό που χρειάζεται, λοιπόν, είναι η αποκατάσταση της ισορροπίας μεταξύ του χρόνου που διαθέτει το παιδί για τον ψηφιακό κόσμο και του χρόνου που διαθέτει για τη μόρφωσή του, την επαφή με την οικογένεια, άλλες δραστηριότητες κ.λπ. Προς αυτή την κατεύθυνση, οι γονείς μπορούν να παίξουν ένα πολύ σημαντικό ρόλο με την παρέμβασή τους, πάντοτε σε πνεύμα συνεργασίας με τα παιδιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Είναι γνωστό ότι το Internet έχει γίνει πλέον αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας μας. Η πρόσβαση σε ένα τεράστιο όγκο πληροφοριών είναι πλέον πού εύκολη και γρήγορη και έχει επηρεάσει σε σημαντικό βαθμό την ανθρώπινη συμπεριφορά. Τα νέα μοντέλα συμπεριφοράς και κοινωνικής δράσης των ατόμων αφορούν όχι μόνο τους ενήλικες, αλλά και τα παιδιά, που βρίσκονται εκτεθειμένα σε καταστάσεις που τα επηρεάζουν άμεσα και τις οποίες αρκετές φορές δεν μπορούν να ελέγξουν.
    Η κατάχρηση του διαδικτύου από τα παιδιά μπορεί να οδηγήσει σε εμφάνιση προβλημάτων, τόσο σωματικών, όσο και ψυχικών. Η εμφάνιση παχυσαρκίας και πονοκεφάλων, τα προβλήματα όρασης, η κατάθλιψη, η αυξημένη τάση για επιθετική συμπεριφορά, οι μαθησιακές δυσκολίες είναι μερικά από αυτά. Δύο από τις πλέον επικίνδυνες καταστάσεις που μπορούν να εμφανιστούν λόγω της αλόγιστης χρήσης του διαδικτύου είναι η σύνδεση με άγνωστα άτομα και επικίνδυνες καταστάσεις (παιδόφιλοι, κ.λπ.) και η ταύτιση με αρνητικά πρότυπα. Η εξάρτηση από το Internet μπορεί να οδηγήσει σταδιακά σε εθισμό. Οι βασικές ενδείξεις για την εμφάνιση εθισμού περιλαμβάνουν την έλλειψη ύπνου, με αποτέλεσμα την εμφάνιση υπνηλίας τις πρωινές ώρες εξαιτίας της χρήσης του διαδικτύου τη νύχτα, την παράλειψη γευμάτων, την ατημέλητη εμφάνιση – πιθανό σημάδι κατάθλιψης – κ.λπ.
    Η αντιμετώπιση του φαινομένου προϋποθέτει την αποφυγή ακραίων μέτρων, όπως είναι η πλήρης απαγόρευση της χρήσης του διαδικτύου στα παιδιά από τους γονείς. Η ειλικρινής συζήτηση των γονιών με τα παιδιά, η ενημέρωση τους για τους κινδύνους του διαδικτύου, η εφαρμογή κανόνων που θα οριοθετούν τη χρήση του από τα παιδιά , η χρήση συγκεκριμένων προγραμμάτων για γονικό έλεγχο με ταυτόχρονη αποφυγή του υπερπροστατευτισμού αποτελούν τα «εργαλεία» που μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι γονείς γι αυτό το σκοπό. Το σχολείο, από την άλλη πλευρά, μπορεί να παίξει και αυτό σημαντικό ρόλο στην ενημέρωση και πρόληψη, σε συνεργασία με τους γονείς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή